بررسي احكام فقهي و حقوقي حمل و جنين ناشي از زنا و وطي به شبهه

 

 

 

لهعنوان: بررسياحكامفقهيوحقوقيحملوجنينناشياززناووطيبهشبهه

نويسنده: حجهالاسلاموالمسلمينخليلقبلهاي(عضوهياتعلميدانشكدهعلومقضايي)

درشمارهقبلمباحثمختلفمربوطبهارثحملمطرحگرديدكهعناويناصليمباحثمذكورعبارت

بوداز:

-1موانعارث

-2 حملشرائطارث

-3تلقيحمصنوعيواقسامآن

-4 حكمشرعيتلقيحمصنوعي

-5 نسبحملتلقيحمصنوعيوارث

احكامفقهيوحقوقيحملوجنينناشياززنا

احكاميكهبرحملزنامترتبميشودبهقرارذيلاست:

-1نسبحملناشياززنا

حمليكهاززنابهوجودبهچهكسيملحقميشود؟بهزانييازانيهوياهردوياهيچكدام؟

مطابقفتاويفقهاياماميهنسببادوچيزثابتميشود : بانكاحصحيحياشبهه , وليبازناثابتنمي

شود. پساگرمرديبازنيزناكندوازنطفهاوفرزنديبهوجودآيدبهصاحبنطفهمنتسبنميشود

اماولدالزنافلانسبله

ميكندصاحبجواهربراياثباتايننظريهبهاجماعمحصلومنقولستناد , بلكهادعايضرورتمي

كند . دركتابجامعالمقاصدنظيراينعبارتنيزبهچشمميخورد. مطابقايننظريههاحملناشياز

زنادرصورتيكهازدوطرفنيززناباشدبههيچيكاززنومردملحقنميشود.

-1ارثحملناشياززنا

ازحكمسابقروشنشدكهحملمزبوراززانيوزانيهارثنميبردواينحكمازحيثنصوفتوياز

شهرتكاملبرخورداراست

-1حكمازدواجزانييازانيهبامولوداززنا

كنندآيازانيوزانيهميتوانندبامولوداززناازدواج , يعنياگرمولوددخترباشدزانيميتواندبااو

ازدواجكندواگرپسرباشداوميتواندبازانيهعرفاولغهمادراومحسوبميشودازدواجنمايد؟بهنظر

ميرسدكهحرمتازدواجمورداتفاقاستوخلافيدرآنوجودندارد. محققدرشرايعميگويد: وهل

يحرمعليالزانيوالزانيهالوجهانهيحرمآياولدالزنابرشخصزانيوزانيهحراماست؟وبعدحكمبه

حرمتميكند. وصاحبجواهرنيزازكتابكشفاللثاماستظهاراجماعميكند. وشهيدثانيدر

مسالكازجماعتينقلاجماعميكند.

دراينجايكسوالباقيميماندوآناينكهآياحرمتازدواجبهخاطرايناستكهولدالزنابهزانيو

زانيهملحقاست؟وعدمتوارثبينآنهااستثنايشرعياستيانسببهزناثابتنميشودوحرمت

ازدواجبهخاطرايناستكهولدالزناازحيثلغتفرزندزانيبهحسابميآيد؟چنانكهصاحبجواهر

ميگويد: مناطتحريمدراينجانزدمااماميهبرلغتاستواراست. يعنياگركسيازجهتلغتولد

محسوبشودازدواجوالدبااوحراماستهرچندشرعانسبمنفيباشد . محققدرشرايعنيزمي

گويد: لانهمخلوقمنمائهفهويسميولدالغه

بعضيازفقهاايننظريهراموردمناقشهقراردادهومعتقدندكهولدالزنااززانييازانيهارثنميبردولي

درغيرارثنسبتبهبعضيازآثارمانندازدواجبهآنهاملحقميشودوشرعاولدالزنافرزندزانيوزانيه

محسوبميگردد. محسوبميگردد.

نتيجهبحثفوقايناست:درولدالزنادونظروجوددارد: نظرنخستاينكه,اوبهزانيوزانيهملحقمي

شودتنهاارثبهحكمنصخاصاستثناشدهاستودربقيهاحكامنسبتبينآنهامحفوظاست . در

القواعدالفقهيهايننظررااختياركردهودرمقاماشكالبهرايمشهورميگويد: ولكنالالتزامبذلك

مشكلجداًخصوصابالنسيهالينكاحالمحارم . نظردوماينكه ,بههيچيكاززانيوزانيهملحقنمي

شودتنهاازدواجاستكهاستثناشدهاستوبراياثباتآنبهاجماعويابهصدقولدازحيثلغت

استنادشدهاست .

ايندونظريهآثارونتايجيدارندكهبهبعضيازآنهااشارهميشود:

يك  قتلولذالزنا : اگركسيبچهايراكهاززنامتولدشدهوبهحدبلوغنرسيدهباشد , بكشد؛اگراو

بهزانييازانيهملحقشودبايدگفتكهقاتلاينبچهقصاصميشود؛زيراالحاقبهپدرومادر , اورادر

حكماسلامقرارميدهدوهركسبچهمسلمانيرابكشدبنابرمشهورقصاصميشود؛واگرگفته

شودكهزنانسبتراازپدروفرزندلغووباطلميكندوهيچگونهنسبتيبينآنانباقينميگذارددر

اينفرضقاتلچنيننفرزنديقصاصنميشود؛زيرامقتولنهمسلماناستونهدرحكماسلامويكي

ازشرايطقصاصتساويدرديناست .

كهدواگرولدالزنابعدازبلوغمسلمانشودوپدراورابكشدآياپدرقصاصميشود؟بنابرنظريهاول

فرزندبرزانيملحقميشودقاتلقصاصنميشودزيرارسولخدافرمودهاست : لايقتلوالدبابنههيچ

پدررادرمقابلپسرشنميكشند.

نيستوليبنابرمشهورقاتلقصاصميشود؛زيرااوپدرشرعيمقتول .

سه  آياهمسرولدالزنابرزانيمحرماست؟وآياشوهرولدالزنابرزانيهبهعنواناينكهمادرزناوست

محرماست؟

بنابرنظريهاول , بايدگفت: بهحكمآيهشريفهوحلائلابناكمهمسروولدالزناعروسزانياستوبراو

محرماستونميتواندبااوازدواجكندوهمچنينشوهرولدالزنانسبتبهزانيهدامادمحسوبميشود

وبهحكمآيهشريفهوامهاتنسائكممادرزناوبهحسابميآيدوازدواجبااوحراماست . وليبنابر

مشهورهمسرولدالزنااز u1605 مصاديقوحلائلابناكمخارجاستوهمچنينزانيهرانميتوانمادرزنبه

حسابآورد .محققثانيدرجامعالمقاصدميگويد: وكذاالقولفيتحريمحليلتولدالزناعليالزانيو

زوجبنتالزناعليامهاالزانيه , فيهالاشكال

مچهاراگررديبازنيزناكندوازآنپسريمتولدوسپسمردباآنزنازدواجنمايدوازآنفرزنداني

بهوجودبيايند , بچهايكهاززنابودهپسربزرگزانيمحسوبميشود؛اگرزانيبميردقضاينمازهاي

اينمردبهعهدهكداميكازفرزنداناوستوحبوهبهكداميكتعلقميگيرد؟بنابرنظريهاولولدالزنا

پسربزرگاستقضاينمازهابرعهدهاوستوحبوهبهاوتعلقميگيردوليچونولدالزناستازحبوه

ارثنميبردوچونبهزانيملحقميشودنمازهايفوتشدهاورابهعنوانپسربزرگقضاميكند.

بنابرمشهوركهنسبراملغيميداندقضاينمازهابراوواجبنيست, چنانكهازحبوهنيزمحروماست .

پنج- آياشهادتولدالزنابرعليهزانيپذيرفتهميشود؟بنابرنظريهاولولدالزنافرزندزانيمحسوب

ميشودوشهادتاوبرعليهپدرپذيرفتهنميشود . دركتابجامعالمقاصدآمدهاست: وكذالقولفي

ردشهادهولدالزناعليابيهاليانقال: والاصحالقبول

توضيحاينمطلبنيازبهيكمقدمهداردوآناينكه : ازكلماتفقهاياماميهاستفادهميشودنسب

مانعقبولشهادتنميشود. شهادتپدربهنفعوزيانفرزندوشهادتفرزندبهنفعپدروجدوجده

پذيرتهميشود . ازعبارتشيخدرمبسوطوخلافاماميهنيزمستفادميشود. وليكلامدرايناست:

آياشهادتفرزندبرعليهوزيانپدرپذيرفتهاست؟دراينزمينهاختلافنظروجوددارد . آنچهاز

شهرتفتواييبرخورداراستوبلكهبرآنادعاياجماعنيزدشهاستعدمقبولاست

درمبانيتكملهالمنهاجآمدهاست: والاظهرالقبولوازشهيدنقلكردهاستكهدردروساونيزقبول

راپذيرفتهاست . ودرتحريرالوسيلهآمدهاست : هلتقبلشهادهالولدعليوالده , فيهترددعلامه

درتحريرنيزدراينحكمترديدداشتهاست.

براياثباتنظريهمشهوربهادلهزيراستنادشدهاست: 1- اجماع 2- شهادتفرزندعليهپدرتكذيباو,

وموجباذيتوآزارپدرميشودواينموجبعاقبودنفرزنداست. 3- مرسلهصدوقاستانه

لاتقبلشهادهالولدعليوالده

باشدبهنظرميرسدكههيچيكازادلهفوقنميتواندمستندنظريهمشهور . بنابراين , اظهردراين

مسئلهايناستكهشهادتفرزندعليهپدرپذيرفتهاستودراينجابهعنوانمقدمهبحثبهاين

مختصراكتفاميشود

مقدمهبعدازاين , درمسئلهموردنظراگرولدازنابرعليهزانيشهادتدهدآياموردقبولواقعميشود؟

بنابرنظريهمشهوراگرواجدشرايطديگرباشدمانعيازقبولوجودندارد , ولياگراوبرزانيملحقشود

فرزنداوبهحسابميآيدومورداختلافقرارميگيرد. محققثانيدرجامعالمقاصدسرانجامميگويد

: والاصحالقبول

نباشدايناينمباحثكهگفتهشددرصورتيقابلطرحاستكهاززنامانعازشهادت . دراينجادو

مسئلهوجودداردكهيكيمبتنيبرديگرياست :نخستاينكهآياشهادتولدالزنابهطوركليپذيرفته

ميشود؟دوماينكهبرفرضقبولي ,شهادتاوعليهزانيقبولاست؟

مسئلهنخستبايدگفتدر : يكيازشرايطعامهدرشاهد ,طهارتمولداست , بنابراين, شهادتولدالزنا

پذيرفتهنميشودخواهبهنفعباشد, خواهبهزبانايننظريهمشهوربلكهاجماعياست.

وبراياثباتايننظريهبهرواياتاستنادشدهاست: ازجملهصحيحهمحمدبنمسلماستكهدرآن

صحيحهآمدهاست: لانجوزشهادهولدالزنا

دونظريهديگرنيزدراينجاوجوددارد :

-1 ششهادتولدالزنادرصورتيكهواجدرايطديگرباشدپذيرفتهاست . شهيددرمسالكآنرابه

مبسوطنسبتدادهوخودنيزبهآنتمايلكردهاست.

-2اگرموردشهادتچيزبسيروغيرقابلاهميتباشدويموردقبولاستودرغيراينصورتمردود

استوايننظريهراشهيددرمسالكبهشيخدرنايهنسبتدادهاست.

درمسئلهدوم , بعدازفراغازپذيرفتهشدنشهادتولدالزنابهطورمطلقبحثميكنيموگرنهبحثبي

موردخواهدبودبهعبارتديگر, اگرشهادتولدالزنابهطورمطلققبولباشداينبحثپيشميآيدكه

آياشهادتويعليهپدرموردقبولاستيانه؟اگرگفتهشودكهولدالزناملحقبهزانينميشودوزاني

پدرشرعياونيستدراينصورتشهادتاودرحقزانيپذيرفتهاستهرچندعليهاونيزباشدواگر

بهزانيملحقشود, آياشهادتاوعليهپدرپذيرفتهاست؟دراينجااختلافنظروجودنداردچنانكهدر

بحثگذشتهدرشهادتفرزندعليهپدرگفتهشد.

بهمسئلهنظرميرسدكهاين (شهادتولدالزناعليهپدر) برمسئلهفوق (شهادتفرزندعليهپدر)

مبتنينباشد, يعنياگرگفتهشودكهشهادتفرزندعليهپدرپذيرفتهنميشوددراينجاميتوانگفت

كهشهادتولدالزناعليهپدرپذيرفتهاست؛زيرازانياگرچهبنابرايننظريهپدرولدالزنااستلكنشرعا

حرمتينداردكهاگرولدالزنااوراتكذيبكندوياموجباذيتوايذاءاوگرددعاقمحسوبشودو

همچنيناجماعيكهدرمسئلهفوق(شهادتفرزندعليهپدر) ادعاشدهاستازمسئلهموردنظرانصراف

داردودرمرسلهصدوقنيزعلاوهازضعفسندماننداجماعمنصرفازمانحنفيهاست.

ازآنچهتاكنونگفتهشدايننتيجهبهدستآمدكهشهادتولدالزناعليهپدردرصورتيكهشهادت

ولدالزنامعتبرباشد , بلامانعاستخواهنسباومنتفيباشدوخواهنباشد؛زيرادليلبرعدمقبولآن

وجودنداردوادلهفوق(اجماعومسئلهصدوقوتكذيبپدر) دراصلمسئلهموردمناقشهاستتاچه

رسدبهمسئلهموردنظر.

-1اسقاطحملوجنينناشياززنا

مباحثاينعنواندرسهمرحلهموردبررسيقرارميگيرد.

-1حمليكهاززنامتكونشدهاستميتوانآنراساقطكرد؟

-2درصورتاسقاط, ديهبرجانيواجباست؟ودرصورتوجوب , ديهاوچقدراست؟

-3چهكسيازديهحملناشياززناارثميبرد؟

حمليراكهاززنابهوجودآمدهباشدنميتواناسقاطكرد. براياثباتايننظريهبهكليهادلهايكه

دلالتبرحرمتاسقاطجنيندارند, ميتواناستنادكرد. ازاينفرع, فرعديگريمنشعبميشودوآن

اينكهاگرشخصيعالماوعامداحمليراكهاززنامتكونشدهوبهحديرسيدهاستكهروحدراو

دميدهشدهاست, ساقطكند؛آياچنينشخصيقصاصميشود؟

درمسئلهقصاصاختلافنظروجوددارد: ابتدابايدموردنزاعمشخصباشدتانظريههاو

فرضاولولدزنايمحكومبهاسلام: درمبانيتكملهالمنهاجآمدهاست : مگراينكهگفتهشودكهولد

زناكافراستكهدراينصورتقاتلمسلمانقصاصنميشود،چنانكهايننظريهبهسيدمرتضينسبت

دادهشدهاستلكناينمبنيدرستنيست .

درتحريرالوسيلهآمدهاست: اگرولدزنااظهاراسلامنمايدهرچندقبلبلوغوبعدازتميزباشدقاتلش

قصاصميشود.

فرضدوم- اگرولدزنابهحدبلوغبرسدواسلامراقبولنكندكافراستواگرمسلماناورابكشد

قصاصنميشود؛زيراهيچمسلمانيرادرمقابلكافرنميكشند . پسدرفرضاولقصاصبدوناشكال

استورداينفرضعدمقصاصبلاخلافاست.

فرضسوم- اينفرضمحلنزاعواشكالاستدراينفرضولدزنابهحدبلوغنرسيدهواسلامنيز

نياوردهاستوبهعبارتديگرنهذاتامسلماناستونهتبعا. اينفرضجينينرانيزشاملميشود .

جنينيكهاززنابهوجودآمدهاستواسلامتبعيندارداگرجانياورااسقاطكند , درصورتيكهروح

دراودميدهوزندهساقطشدهوبعددراثرجنايتمردهباشدآياجانيقصاصميشود؟

نيستبعضيازفقهاءمعتقدندكهقبلعمديقصاصداردوفرقيبينولدزناوحلالزاده . آنانبراي

اثباتنظريهخودبهاطلاقاتكتابوسنتاستنادميكنندوميگويندمقيديدربينوجودندارد.

بعضيديگرعقيدهدارندكهدرقصاصتساويدردينشرطاست؛دراينجاچونمقتولحسبالفرض

محكومبهاسلامنيستقاتلشكهمسلماناستكشتهنميشود. دركتابشرحلمعهآمدهاستولدزنا

اگربالغوعاقلباشدواظهاراسلامكند ,مسلمانمحسوبميشودوولدحلالدرمقابلاوقصاصمي

شود؛زيراهردومسلماناستواگرمسلمانقبلازرسيدناوبهحدبلوغاورابكشدقصاصنميشود.

خمينيامام (قدسسره) دركتابتحريرالوسيلهميفرمايد : اگرولدزنااسلامبياوردهرچنداسلاماو

قبلازبلوغوبعدازرسيدنبهحدتميزباشد, قاتلاوقصاصميشودوامااگرولدحلالاوراقبلاز

بلوغوقبلازاسلامآوردنبكشدآياقاتلقصاصميشود؟درآنتاملواشكالوجوددارد .

آنچهازاخبارواحاديمستفادميشودايناستكهكفردرمقتولمانعازقصاصاست.

بنابراين , ولدزنادردورانكودكيهرچندمحكومبهاسلامنيستلكنكافرهمنيست؛پسدليليندارد

كهقاتلاوقصاصنشود. درنتيجهمورد , ازمصاديقالنفسبالنفسمحسوبميشودصاحبجواهرو

مبانيتكملهالمنهاجايننظريهراپذيرفتهاند.

اگردرقصاصتساويدردينشرطباشدوبراياثباتآنبهاجماعاستنادشوددراينفرضچونولد

حلالباولدزناتساويدردينندارندقاتلقصاصنميشود. شايدوجهتاملواشكالدرتحريراينباشد

كهآياكفرمقتولمانعازقصاصاستوياتساويدردينشرطآناست؟

سقاازآنچهتاكنونگفتهشدايننتيجهبهدستآمدكهاطجنينناشياززناحراماست . هرچند

محكومبهاسلامنيست.

ديهحملناشياززنا- اگركسيحملناشياززنارااسقاطكندآيابرجانيديهواجبميوشد؟ودر

صورتوجوب, ديهاوچقدرخواهدبود؟

بهابتدابايدروشنشودكهديهولدزناچقدراستتاديهجنينمتكوناززنادستبيايد. دراينموردنيز

چندفرضموردمطالعهقرارميگيرد: فرضاولديهولدزنايمحكومبهاسلام. آايديهولدزناكه

اسلامآوردهاستهمانندديهمسلمانانديگراست؟اختلافنظروجودداردمحققدرشرايعبهاختلاف

نظراشارهكردهوميگويد: اگرولدزنااظهاراسلامكند, ديهاوبهاندازهديهمسلماناستوگفتهشده

استكهبهاندازهديهذمياستوليدرمستندومدركايننظريهضعفوجوددارد.

ميگويدصاحبجواهرنيزنظريهمحققرااختياركردهو : درفرضبالا u1608 ولدزنادررديفمومنينو

مسلمانانقرارميگيرد, درنتيجهديهاومانندسايرمسلمانانميشود.

محققخوبي ( قدسسره) درمبانينظريهدومرااختياركردهوميگويد: ولدزنااگرمحكومبهاسلام

باشدديهاوبنابرمشهوربهاندازهديهمسلماناناست. درمقابلمشهورنظريهديگريوجودداردكه

مقدارديهولدزنارا 800 درهمتعيينميكندوايننظراقوياست.

براياثباتايننظريهبهاخبارياستنادكردهاستكهدرآنهابهطورمطلقديهولدزنارامعادلباديه

ذميقراردادهوفرقيبينمسلمانوغيرمسلماننگذاشتهاست؛ازجمله : ديهولدالزناديهالذمي

ثمانماهدرهملازمهايناستنادايناستكهديهولدزناخواهمحكومبهاسلامباشد, خواهنباشد , 800

درهماستواينمنافاتباعنوانمسئلهداردكهآنرامقيدبهاسلامكردهاند.

فرضدوم- ولدزناييكهمحكومبهاسلامنيستيعنيبهحدبلوغنرسيدهواظهاراسلامنكردهاست. از

كلماتبعضيازفقهااستفادهميشودكهچنينكودكيديهندارد؛زيراآنهاديهرامخصوصولدالزناي

محكومبهاسلامكردهاند.

ميتنهاصاحبتحريرالوسيلهدراينموردترديدميكندواينادريسدرسرائردرديهمطلقولدالزنا

گويد: والذييقتضيهالادلهالتوقففيذلكوانلاديهلهلانالاصلبرائهالذمه

بهنظرميرسدكهاگررواياتفوقرابپذيريمديهولدالزنامعادل 800 درهماستخواهمحكومبهاسلام

باشد , خواهنباشد.

نظريهبايدگفتدرتوضيحاين : ميانرواياتفوقوادلهايكهدلالتبرديهمسلماندارد, نسبتعموم

منوجهاست؛زيراادلهايكهديهمسلمانراتعيينميكنداعماستازاينكهولدحلالباشدياولد

حرامومقتضايرواياتفوقايناستكهديهولدزنا 800 درهماستخواهمسلمانباشدخواهنه. در

موردولدزنايمحكومبهاسلامتعارضبهوجودميآيد . عموماتبراياوديهمسلمانراتعيينميكند

ورواياتفوقديهذميرامعينميكند . هردودليلدرمورداجتماع , تساقطميكندبنابراين , ولد

زنايمحكومبهاسلامنهازمصاديقعموماتاستكهديهاشمعادلديهمسلمانباشدونهازمصاديق

رواياتاستكهديهاشديهذميباشد؛پسامراودايراستبينسهحكم , يابايدگفتاوديهنداردكه

دراينصورتلازمميآيدولدالزنايمحكومبهاسلامازغيرمسلماناسوءحالاباشد, يعنياگرولدالزنا

مسلماننباشد 800 درهمديهدارد,ولياگرمسلمانباشدديهندارد . هيچفقيهينميتواندبهآنملتزم

شودويابايدگفت : ديهاومعادلديهمسلماناست. حكممذكوراينعيبراداردكهدليليبرآنوجود

ندارد؛چنانكهدرگذشتهبيانشدحكمبدوندليلرانميتوانملتزمشدوناچاربايدگفتكهديه

ولدالزنايمحكومبهاسلامنيز 800 درهماست.

باشدآنچهگفتهشددرصورتيبودكهرواياتفوقرابپذيريمولياگرآنهاضعفداشتهچنانكهمحقق

درشرايعبرآنتصريحفرمودهاست- مقتضايقاعدهواصلايناستكهدراينفرضديهواجبنيست؛

زيراديهيكمقدرشرعياستوبراياثباتآندرخصوصولدزنايغيرمسلماندليلشرعيوجود

ندارد. صاحبجواهرنيزايننظريهراپذيرفتهوميگويد : اونهمسلماناستكهديهمسلمانبهاوتعلق

بگيردونهذميداشتهباشد .

فرضسوماينفرضمحلبحثوموردنزاعاستوآناينكهآياحملناشياززنانديهدارد؟اينتحث

درصوتيداراياثراستكهولدالزنايغيرمسلمانديهداشتهباشد , زيراحملناشياززنامحكومبه

اسلامنيست , اگرولدالزنايغيرمسلمانديهنداشتهباشدحملناشياززناقطعاًديهندارد .

عبارتمبانيتكملهالمنهاجدراينخصوصمضطرباست , زيرادرصفحه 207 جلد 2 , آمدهاست:

ولدلازنااگرمحكومبهاسلاماست , 800 درهمديهاوستمفهوماينعبارتايناستكهاگرمحكومبه

اسلامنباشدديهنداردچنانكهدرفرضدومگفتهشدلازمهاينمفهوماينخواهدبود : حملوجنين

متكونازنزناديهندارد , وليدرسفحه 414 همانكتابدرمسئله 389 ميگويد : اگرجنينناشياز

زناراساقطكننددرصورتيكهخلقتشتمامشدهباشدبايدعشرديهولدالزنارابدهنددرمراحلقبلي

نيزديهآنهابههميننسبتحسابميشودواگردرجنينروحدميدهباشدجنينمذكر 800 درهم

مؤنث 400 درهمخواهدداشت .

جنايتآخرينبحثازمبحثاسقاطحملناشياززناايناستكهحملوجنينمتكوناززنااگردراثر

ساقطشودوديهاوبرجانيواجبگرددچهكسيازاوارثميبرد؟

گفتهشدكهميانولدالزناوزانيوزانيهتوارثوجودندارد , پسنهزانيازنحملارثميبردونهحمل

اززاني , بنابراين،حملناشياززناوارثندارد , اگرجانيمحكومشودكهديهاورابدهدبايدآنرا

بهبيتالمالواريزكند؛زيراكسيكهوارثنداردماتركاوجزءانفالاستوهرچهازانفالباشدمال

امام ( عليهالسلام ) استفقهاياماميهبرايننظريهاتفاقنظردارند .

بهشبههبررسياحكامفقهيوحقوقيحملناشيازوطي

مطالباينمبحثدرسهگفتارموردمطالعهقرارميگيرد :

نخستگفتار - تعريفوماهيتوطيبهشبهه

گفتاردوماقساموطيبهشبهه

گفتارسوم- درنسبولدشبههوبياناينكهاوبهچهكسيملحقميشود؟وازچهكسيارثميبرد؟

نخستگفتار : تعريفوماهيتوطيبهشبهه

مستحقميتعريفوطيبهشبههعبارتاستازآميزشمرديبازنيكهاستحقاقآنرانداردوخودرا

داندخواهدراينبنامعذورباشدوخواهنباشد .

شدازتعريففوقاقسامزيرخارج :

-1وطيبهزنا, زانياستحقاقوطيرانداردوخودرامستحقنميداند

-2 متوجهوطيكسيكهجاهلبهحكموياموضوعاستوتقصيردرجهلداردودرحينوطيوآميزش

جهلخودميشودچنينوطييوطيبهشبههنيست ,زيرااودراستحقاقخودشكداردونبايدمرتكب

وطيشود. اينقسمنيزازمصاديقزنابهشمارميآيد.

-3 معتقدبهحليتنيستبلكهكسيكهازروياماراتغيرمعتبراقدامبهوطيمينمايدودرحينوطي

تنهاظنداردكهوطيبراوحلالاستآنهمظنغيرمعتبر , مانندكسيكهبازنيازدواجميكندكه

شوهراومفقوالاثراستبدونآنكهبهحاكمرجوعكندوياموتحقيقياوثابتشود؛تنهاظنداردكه

شوهراومردهاستويابهشهادتيكنفرمردعادلاستنادميكندوبااوازدواجمينمايد؛اينقسم

نيزازمصاديقزناست. فرقشباقسمتدومدرايناستكهرداينقسمتشخصواطيبهيكامارهغير

معتبركهمفيدظناستاستنادميكند؛وليدرقسمدوممستنديندارد , خواهمعتبرباشدخواهغير

معتبر

مستيوطيدرحال

كسيكهدرحالمستيبازناجنبينزديكيكندوطياوازمصاديقزنابهحسابميآيدوازوطيبه

شبههخارجميشودواحكامزنا(ثبوتحدونفينسبونفيمهر) برآنمترتبميشود . دركتاب

جواهرآمدهاست : وطيدرحالمستيزناستوحدبراوجاريميشودوفرزندازاونفيميگردد. اين

حكمازشهرتفتوائيبرخورداراستوشيخمفيدوشيخطوسيبرآنتصريحفرمودهاند,بلكهگفته

شدهاستمخالفيدرثبوتحدوجودندارد , غيرازعلامهدرتحريركهآنهمدركتابهايديگربامشهور

موافقتكردهاست.

دركتابعروهالوثقيآمدهاست:درتحققزنافرقينميكنداختياريباشديااجباريويااضطراريو

همچنينفرقينميكندزناكنندهدرحالنومباشديابيداري , بالغباشدياغيربالغ.

صحيحنباشدبهنظرميرسدكهاطلاقزنابهوطيدرحالنوم , مگراينكهمرادمعنايلغويوعرفيزنا

باشدكهدراينصورتوطيبهشبههرانيزشاملميشودواينبرخلافاصطلاحشرعياست؛زيرادر

عرفشرعومتشرعهزنادرمقابلنكاحصحيحوشبههقرارگرفتهاست . دراينكهاعمالانساندرحال

مستيتحتچهشرايطيمسئوليت u1603 كيفريداردقابلبحثوبررسياست, لكندراينجاتنهابهاين

مقداراكتفاميشودوتفضيلآنرادررسالهايتحتعنوانالحدودتدرءبالشبهاتبررسيكردهام.

گفتاردوم : اقساموطيبهشبهه

ازتعريفزناواقسامآنبهدستآمدكهاقسامزيررابرايوطيبهشبههميتوانتصوركرد:

-1 ياجهلبهحكمشرعيوطيغيرمستحقكهفاعلبهخاطرجهلبهموضوعو , خودرامستحقآن

ميداند, ايندرصورتياستكهفاعلدرجهلخودمعذورباشد: برايمثالمرديبازنيازدواجميكند

كهاودرعدهاستونميداندكهازدواجدرعدهحراماستيانميداندكهاودرعدهاستهرچندمي

داندكهازداجبازنعدهدارحراماست.

-2وطيغيرمستحقكهفاعلنيزاعتقادبهاستحقاقندارد, وليبهقولزنكهگفتهاستشوهرندارم

اعتمادكردهوبااوازدواجكردهاست.

-3 شخصغيرمكلفوطيغيرمستحقاز , مانندوطيدرحالخوابياجنونويامستيكهسببآن

حرامنباشد.

ميگويدصاحبجواهر : هرجاكهنكاحصحيحنباشدواينسهموردنيزصدقنكندزنامحسوبمي

شود .

سيديزدي (ره) قسمسومراازمصاديقزناشمردهاست, چنانكهگذشتبهنظرميرسدكهوطيدر

حالخوابوجنونرانميتوانازمصاديقزنابهشمارآوردوهمچنيناگرمستدرخوردنمكسر

معذورباشدودراثرمستيعمدواختيارراازدستبدهدمسئوليتكيفريازجملهحدزنانخواهد

داشت؛بنابراينچنينوطييدرحكموطيبهشبههخواهدبود .

نتيجه: بهشبههملحقميحمليكهازوطيدرحالمستيبهوجودميآيدبهكداميكاززناووطي

شود؟كهمعلومشدبااختلافمبانيردرايفقهااختلافبهوجودميآيد .

ازكلماتصاحبجواهر (قده) مستفادميشودكهاگرسببمستيحرامباشدشخصمستمسئوليت

كيفريدارد , هرچنددرحينارتكابجرم, قصدواردهاينداشتهباشد؛زيراالممتنعبالاختيار

لاينافيالاختيرا . ولياگرسببمستيمباحباش ,ماننداينكهكسيبرخوردنخمرمضطرباشد. در

صورتسلبارادهمسئوليتيمتوجهاونخواهدبود؛چنينشخصياگرقاتلباشدقصاصنميشودواگر

زناكندحدنميخورد.

بنابرمبنايصاحبجواهراگرحملوجنينازچنينوطييمتكونگردد, حمل, ناشيازوطيشبهه

خواهدبودوبنابرمبانيسيديزدي , كهاينقسمراازمصاديقزناميشمارد, حمل , ناشياززنااست.

محققخوبي( قده 9 درمباني , تفصيلديگريداردوآناينكه : اگرشخصمستقبلازشربخمربداند

كهمستيموجبارتكابجرمميشودوشربخمرنوعادرمعرضقتلاست,چنينشخصيقصاصمي

شود؛ولياگرنداندوقتلياتفاقبيفتد ,تنهاديهبراوثابتميشود.

بنابراينوطيدرحالمستيدرهمهشرايط, وطيبهشبههنيست؛بلكهدرصورتيازمصاديقشبهه

استكهشخصمستهنگامخوردنمسكرنداندكهمستيارتكابجرمرابهدنبالداردتنهاحرام

بودنسببمستي ,كافينيست .

خمينيامام (قده) درتحريرالوسيلهميفرمايد :اگرمستگناهكاردراثرمستيازعمدواختيارخارج

شود, درقصاصاوترديداستواقربواحوطسقوطقصاصاست.

ميعبارتتحريرالوسيلههرچنددرخصوصقصاصواردشدهاستلكنازآنيكحكمكليمستفاد

شودوآناينكهشخصمستدرصورتخروجازعمدواختيارمسئوليتكيفريندارد؛بنابرايندر

مسئلهموردنظر (وطيدرحالمستي) نيزميتوانگفتكهمستاگرازعمدواختيارخارجشودو

مرتكبوطيگردد, وطياوزنامحسوبنميشودوازمصاديقوطيبهشبههبهحسابميآيد .

درقانونمجازاتاسلامينيزآمدهاست : قتلدرحالمستيموجبقصاصاستمگراينكهثابتشود

كهدراثرمستيبلكيمسلوبالاختياربودهوقصدازاوسلبشدهاستوقبلابرايچنينعمليخودرا

مستنكردهباشد.

گفتارسومولدشبههبهچهكسيملحقميشود؟

شبههحكممزبوربااختلافاقسام , اختلافپيداميكند؛بنابراينآنهارادرضمنچندفرضبررسيمي

كنيم:

فرض 1- اگرزنشوهرنداشتهباشدومرديبااوبهنحوشبههنزديكيكندوازآنبچهايمتولدشود.

دراينصورتبچهبهصاحبنطفهملحقميشود . درنتيجهتوارثبينصاحبنطفهوحملبهوجودمي

آيدوهمهآثارواحكامنسببرآنمترتبميشودودرصورتيكهحملزندهمتولدشودازپدرارث

ميبرد .

يعميگويدمحققدرشرا : النسبيثبتمعالنكاحالصحيحومعالشبههصاحبجواهردرشرحعبارت

فوقمينويسد: اجماعابقسميهوبهاجماعمحصلومنقولاستنادميكند .

فرض 2- اگرزنشوهرداشتهباشدوهردونفرهمزوجوهممرداجنبيبهنحوشبههبااونزديكيكنند,

درصورتيكهمعلومشودشوهربچهدارنيشوداينحملبهصاحبنطفهكهمرداجنبياستملحقمي

شودواحكامنسبازجملهتوارثبرآنتوارثبرآنمترتبميشود. درگذشتهگفتهشدكهقاعده

فراشمخصوصمواردمشكوكهاستواينمواردراشاملنميشود.

فرض 3- دراينفرضامكانتكونحملازهردو (زوجواجنبي) وجوددارد. بحثايناست: آياحملبه

شوهركهفراشاستملحقميشوديابهمرداجنبيوياميانآنهاقرعهكشيدهميشود؟دراينفرض

سهحالتمتصوراست:- فاصلهولادتباوطي u1610 يكيازآنها (زوجيااجنبي) بيشازاقصايحملوياكمتر

ازاقلحملباشد, دراينصورتحملبهديگريملحقميشود. 2- شرطالحاقدرهيچكدامازآنان

وجودنداشتهباشد: يعنيفاصلهولادتباوطيآنهابيشازاقصايحملوياكمترازاقلحملباشد: در

اينصورتبههيچيكازشوهرواجنبيملحقنميشود 3- شرطالحاقدرهردوموجوداست . حمل

همميتواندبهشوهروهمبهاجنبيملحقشود. بحثاينجاستكهآيابهشوهرملحقميشودوازاو

ارثميبردويابهاجنبيمنسوبميگرددوازاوارثميبرد؟اختلافنظروجودداردمشهورمعتقد

استكهموردازمواردقرعهاستودليليبرالحاقولدبرفراش (شوهر) وجودندارد؛زيراقاعدهمعروف

فراشدربارهزناصادقاستووطيبهشبههراشاملنميشود .

درتحريرالوسيلهمنهاجالصالحينآمدهاست: ولدبهحكمقرعهملحقبهشوهريامرداجنبيميشود.

بعضيازفقهامعتقدندكهاينجانيزولدبهفراشملحقميشودوقاعدهالفراشاختصاصبهزناندارد؛

زيراجملهالولدللفراشمستقلاستوشاملوطيبهشبههنيزميگردد

نيستبهنظرميرسدكهدراينحكمفرقيبينشبههوزنا . اگردرزناگفتهشدهاستالولدللفراش

يقينازناخصوصيتينداردوموردنميتواندمخصصباشدوبهعبارتيديگربايدديدچراولدبهفراش

ملحقميشود؟چيزيكهاسلامقبلازهرچيزبهآناهميتميدهدحفظشخصيتواحترامانسانها

است. ازهرراهيكهشخصيتافرادتهديدشوداسلامباآنمبارزهوسعيميكندكهآنراازبينببرد؛

برايمثالدرفقهآمدهاست: اگرشخصيبهحيوانيمانند , استروالاغتجاوزكند,آنحيوانبايدازآن

شهربيرونبردهشودودرشهرديگربهفروشبرسد . علتايناستكهاينحيواناگردراينشهر

بماندچونبااينصفتشناختهشدهاستبرايصاحبشننگيخواهدبودوبرايحفظشخصيتصاحب

حيوانوازبينبردنننگورسوايي, دستورتبعيدحيواندادهشدهاست. چنانكهدرروايتمعتبرآمده

است:

لصاحبهالانهعنابيجعفرعليهالسلامفيالرجلياتيالبهيمهقاليجلدونالحدويغرمفيمهالبهيمه

افسدهاعليهوتذبحوتحرقانكانتممايوكللحمه , وانكانتممابركبظهرهغرمقيمتهاوجلد

دونالحدواخرجهامنالمدينهالتيفعلبهافيهااليبلاداخريحيثلاتعرف, فيبيعهافيهايعيربها

(صاحبها)

ترجمه : شددرخصوصمرديكهبهحيوانيتجاوركردهبودازامامباقرعليهالسلامسوال . امامعليه

السلامفرمود : فاعلتعزيزميشودبهمقداريكهبهاندازهحدنرسدوقيمتحيوانرابايدبهعنوان

غرامتبهصاحبشبپردازد . گرحيوانيباشدكهمردمگوشتاوراميخوردندبايدكشتهشودودرآتش

سوزاندهشودواگرحيوانسواريباشدبازفاعلتعزيزميشودوقيمتآنرابهعهدهميگيردوحيوان

رابايدازشهرجنايتخارجكندودرشهريكهشناختهنشود, بفروشدتاصاحبشبهوسيلهآنحيوان

ردشهرخودشتعييرونكوهشنشود.

تابدينازاينرواياتاستفادهميشودكهنظرشارعمقدسازتبعيدحيوانازبينبردنآثارجرماست

وسيلهشخصيتصاحبآنلكهدارنشود. حديثشريف: الولدللفراشوللعاهرالحجربرايايناست

كهداستانزنابعدازاجرايحدبهفراموشيسپردهشودوشخصيتافرادحفظگردداگربناباشدبچهبه

زانيملحقشودتاآنبچهوجودداردوتحتحمايتوتربيتزانيقراربگيردصاحبفراش (شوهر)

پيشمردمسرافكندهخواهدبود. اسلامبرايحفظشخصيتونجاتاوازاينسرافكندگيبچهرابهاو

ملحقميكندوزانيراردمينمايد . دروطيبهشبههنيزچنيناست؛تعييرونكوهشيكهازاينراه

متوجهشوهرميشودقابلمقايسهبانكوهشصاحبحيواننيست, بنابراينميتوانگفتكهمفسده

وطيبهشبههكمترازمفسدهزنانيست.

مقابلشوهرازآنچهتاكنونگفتهشدايننتيجهبهدستآمدكهاگرمدعينسبدر , شخصزانيباشد

,نسببهشوهركهفراشاستملحقميشودوشخصزانيمردودومطرودميگرددواگرمدعيكسي

باشدكهمرتكبوطيبهشبههشدهاستدراينجانيزبنابراظهربچهبهشوهرملحقميشودوبراي

اثباتايننظريهميتوانبهقاعدهالفراشاستنادكرد.

صاحبحدائقدراينجامطلبيداردكهميتوانبراياثباتمدعيبهآناستنادكرد . اودراينجادو

مسئلهمطرحميكند: يكيرابهمشهورنسبتميدهدوديگريراخودطرحمينمايد.

مسئلهاول- مرديزنخودراطلاقميدهدومردديگريبعدازطلاقبااوبهمشبههنزديكيميكندو

بعدازمدتيزنبچهايميآوردوادعاميكندكهازشوهرشاست . درصورتيكهالحقولدبههردو

(شوهرومرداجنبي) ممكنباشدشيخدراينجابهقرعهاستنادميكند؛زيرازنبرايهردوفراشاست

وقرعهبرايحلهرمشكليتشريعشدهاست .

مشهورايناستكهولدملحقبهمرداجنبيميشود؛زيرافراششوهرباطلاقزايلميشودوفراش

مرداجنبيبالامعارضميماند.

مسئلهدوماگرشوهربازنخودنزديكيكندودرآنزمانمرديباهمانزنبهشبههنزديكينمايدو

شرايطالحاقبهرهدوموجودباشددراينجاراهحلمنحصر u1576 بهقرعهاستچونزننسبتبهرهدوفراش

است .

ازكلماتصاحبحدائقمستفادميشود: درمسئلهموردنظراستنادبهقاعدهالفراشبلامانعاست .

وليچونهردونفر(شوهرومرداجنبي) صاحبفراشاند, نميتوانبهقاعدهفوقاستنادكرد؛پساگر

ثابتشودكهصاحبفراشدراينجاتنهاشوهراستتمسكبهقاعدهبلامانعخواهدبودونوبتبهقرعه

نخواهدرسيد.

باشدبهنظرميرسدكهمرداجنبينميتواندصاحبفراش ,بلكهفراشاختصاصبهشورهدارد؛چنانكه

دركتابوافيآمدهاست : الولدللفراشايمالكالفراشوهوالزوج.

ميگويددرمجمعالبحريندرمادهفرش : الولدللفراشايللزوجفانكلواحدمنالزوجينيسمي

فراشاللاخركميسميكلواحدمنهمالباساللاخر.

ميگويدعلامهبجنورديدركتابالقواعدالفقيهدرتعريففراش : واماالفراشفهيعبارهعمايفرش

لنوماولغيرهوههناكنايهعنالزوجالشرعيباعتبارانمنهوزوجشرعاكانلهحقانيناممعهافيه

شرعاويستمتعمنها.

شوهرشرعيفراشهرچيزياستكهبرزمينگستردهميشودجهتخوابومانندآنودراينجامراد

زناست . بهايناعتباركههرشوهريحقداردبازوجهخوددرآنبستربخوابد.

نتيجهميگيريم: باشددرمسئلهموردنظرمالكفراششوهراستومرداجنبينميتواندصاحبفراش

وچونعبارتالولدللفراشمستقلاستمچنانكهازكلماتصاحبحدائقوعلامهبجنوردي (قده)

مستفادميشوددرمسئلهموردنظرولدبههمسرملحقميشود.

درشرايعآمدهاست :ولوطلقهافاعتدتثمجاءتبولدمابينالفراقالياقصيمدهالحمللحقبهاذالم

توطابعقدولاشبهه : صاحبجواهرمستندحكمراقاعدهفراشميداندوميگويد: لانهافراشهاين

تعليلميرساندكهقاعدهالفراشمستقلاستوتنهادرمقامنفيزانينيست.

گفتارسوم : ارثحملناشيازشبهه

شبههگاهيشبههازطرفمرداتفاقميافتدوزنميداندكهاينمرداجنبياستوگاهيازطرفزن

استومردميداندكهاينزن , اجنبيهاستوگاهيازهرددوطرفشبههاستدرصورتاولحمل

برمردملحقميشودوازاورارثميبرديعنيبههردوملحقميشود،چنانكهقانونمدنيبرآن

صراحتدارد :

طفلمتولدازنزديكيبهشبههفقطملحقبهطرفيميشودكهدراشتباهبودهودرصورتيكههردودر

اشتباهبودهاندملحقبههردوخواهدبود .

نميكندموضوعيباشدياحكميدرشبههفرقدراشتباهموضوعيشخصميداندكهنزديكيبازن

اجنبيحراماستولياورابهاشتباههمسرخودميدند u1608 وبااونزديكيميكند . مثالديگر :

شخصيبازنيكهخواهررضاعياوستازدواجميكندونميداندكهباخواهررضاعيخودازدواجكرده

است .دراثراينازدواجحمليبهوجودميآيد .

دراشتباهحكميمرتكبنميداندكهايننزديكيحراماستوآنرامجازميداندومرتكبميشود

،برايمثال : مرديبازنيازدواجميكندكهدرعدهطلاقبهسرميبردولينميداندكهازدواجدرعده

حراموباطلاستودراثراينازدواجحمليبهوجودميآيد . مثالديگر :مرديبادختروياخواهر

رضاعيخودازدواجميكندونميداندكهاينازدواجباطلوحراماستوآنرامجازميداندوبااو

نزديكيميكند .درهمهاينصورحلناشيازشبههبهصاحبنطفهملحقميشودوازاوارثميبرد.

بعضيازحقوقدانانتصوركردهاندكهردفقهاماميهفرزنديكهبهشبههازيكيازمحارممتولدشود،به

هيچيكازابوينملحقنميشود .

دركتابحقوقمدنيآمدهاست :فرع 1- آنچهدربالاگفتهشدكولدشبههمانندفرزندمتولدازنكاح

صحيحميباشد،درصورتياستكهنزديكيبايكيازمحارمواقرباينسبي،سببييارضاعيازقبيل

عمه،خاله،مادرزن , دايهوامثالآنهاواقعنشدهباشدوالافرزنديكهبهشبههازيكيازاينانمتولد

گرددملحقبههيچيكازابويننخواهدبود،زيرادراينموردجهلنميتواندمانعازتأثيرموانعذاتي

نكاحگرددونقصآنراجبرانكند . اينامراجماعيبينفقهاياماميهاستتاآنجاكهميگويد :ولي

بدستورماده ( 3 ) قانونآئيندادرسيمدنيميتوانطبقعرفوعادتمسلمجامعهمسلمينكهفرزند

متولدبهشبههازمحارمرادررديفولدالزناميشناسد،اوراازارثمحرومساخت .

دركتابارثنيزآمدهاست :فرزندمتولدازشبههدرصورتيدرحكممتولدازنكاحصحيحاستوبا

شخصدارايشبههنسبقانونيخواهدداشتكهنتيجهرابطهجنسيبينمحارمنباشدوالاطفلبا

هيچيكازطرفيننسبقانونينخواهدداشت،اگرچهدرقانوناساسيبايدبهموازينفقهيمراجعه

كرددرحقوقايراننيزبايدالحاقفرزندمزبوررابهمحارميكهمرتكبرابطهجنسيشدهاند،منفي

دانست .

ازعبارتبايدبهموازينفقهيمراجعيكردمستفادميشودكهبهنظرنويسنده،درفقهاماميهفرزند

مزبوربههيچيكازابوينملحقنشدهاست . وليآنچهدرفقهاماميهآمدهاستخلافايناستدرفقه

اماميهولدشبههملحقبهكسياستكهدارايشبههاست،خواهاينشبههدربينمحارمشخصباشد

خواهديگران .

توضيح : دراينجاچندفرضوجودداردكهحكمهريك u1585 راجداگانهبايدبررسيكرد :

فرض 1- شخصمرتكبجاهلبهموضوعباشد؛برايمثال : شخصيميداندكهنزديكيبامادرزنحرام

استوليبهاشتباه،مادرزنخودراهمسرخودتصوركردهوبااونزديكيميكندودرنتيجهفرزندي

بهوجودميآيد . مثالديگر : شخصميداندكهازدواجباخواهررضاعيحراموباطلاستوليبا

شخصيكهخواهررضاعياوستازدواجميكندونميداندكهاوحراماوستوازدواجبااوجايزنيست

ودراثرازدواج،فرزنديبهدنياميآيد . درهرددومثالفرزندبهصاحبنطفهملحقميشود،حتياگر

چنينشبههايبينمحارمنسبياتفاقبيفتد،حكمچنيناست .

فرض 2- شخصمرتكبجاهلبهحكمباشدونداندكهازدواجبامحارمحراماستودرحينعمل

ونزديكيآنراجايزبداند . دراينصورتنيزايننزديكيزنانيستواگربچهايبهوجودبيايدولدزنا

محسوبنميشود , بلكهولدشبههاستدرايندوفرضميتوانگفتكهنزديكيزنانيستوفرزندنيز

ولدشبههاست . ميتوانگفتكهمخالفيدراينمسئلهديدهنشدهاست .

دركتابشرحلمعهآمدهاست : ولونكحالمسلمبعضمحارمهبشبههوقعالتوارثبينهوبيناولاده

بالنسبايضاًوانكانفاسداً .

ترجمه : نيزاگرمسلمانبابعضيازمحارمخودبهشبههازدواجكنداو (مانندمجوس ) بهنسباز

يكديگرارثميبرند،هرچهنسبفاسداست . سپسشهيدثانيدراينجابهفروغذيلاشارهكردهو

ميگويد :

فرع 1- اگرمسلماندراثرشبههازدخترخودصاحبدودخترشود،همهماتركاوميانهرسهدختر

بهطورمساويتقسيمميشود؛يعنيدختراولكههمسراوستارثزوجيتنميبرد؛زيراكهسبب

فاسدموجبارثنميشود , برخلافنسبفاسدكهاوموجبتوارثاست .

فرع 2- اگريكيازآندودختربميردوارثمنحصربهفرداودودخترديگرباشد،كهيكيمادراوست

ماتركدختربهمادراوكهخواهراونيزهست،ميرسدوخواهرديگرازآنمحروماست .

فرع 3- اگرمادربميرددودخترديگروارثاوهستند .

فرع 4- اگربعدازمردنمادريكيازدخترهانيزبميرددخترزندهكهخواهراوستازاوارثميبرد .

همهاينهانشاندهندهايناستكهنسبفاسدهمانندنسبصحيحاستوموجبتوارثميشود . در

تحريرالوسيلهآمدهاست :مسلمانباسببفاسدارثنيمبد؛يعنياگربايكيازمحارمخودازدواجكند

اينزنوشوهرازيكديگرارثنميبرند،اگرچهاينازدواجبهشبههاست . مسلمانبانسبصحيح

وفاسدارثميبرد . اگرازرويشبههباشدواگرمادرخودرااجنبيبداندوبااوازدواجكندوفرزندياز

آنهابهوجودبيايد،ازيكديگرارثميبرند . نظيراينعبارتدرمنهاجالصالحيننيزوجوددارد .

درخصوصوطيبهشبههدرمبانيتكملهالمنهاجآمدهاست :اگركسيبايكيازمحارمخودمانندمادر

،خواهروهمسرفرزندوهمسرپدرشازدواجكند،درصورتجهلبهموضوعوياحكمبااونزديكي

نمايد،حدزناازاوساقطميشودوهمچنيندرهرجاييكهوطيبهشبههباشد،مانندكسيكهدر

فراشخودزنيراميبيندوهمسرخودخيالميكندوبااونزديكيمينمايد .

يعمينويسدمحققدرشرا : ولوتزوجمحرمهكالاموالمرضعهوزوجهالولدوزوجهالابفوطيءمعالجهل

بالتحريمفلاحد .

درعبارتفوقمحققازدواجبامحارمسهگانه (نسبي , سببيورضاعي ) رامطرحميكندوازدواجبا

آنهاونزديكيرادرصورتجهلبهتحريمزنانميداندوازكيفرحدمعافميكند . صاحبجواهردر

شرحوتفسيرآنميگويد: للشبههالدارئهلهالملحقهبالنكاحالصحيحيعنيبهخاطرشبههكهحدرااز

اودفعميكندوآنرابهنكاحصحيحملحقمينمايد .

نتيجه : بهاگروطيبامحارمزنانيستوملحقبهنكاحصحيحاستچگونهولديكهدراثراينازدواج

وجودميآيد ,ولدزنامحسوبميشود؟

فرض 3- كسيكهجهلاوبهحكمازرويتقصيرباشدودرحينعملمتوجهجهلخودشود ,چنين

كسيزانيمحسوبوبچهايكهازاومتولدميشودولدزنابهحسابميآيد , مانندكسيكهنميداند

ازدواجبامادرزنحراماستوبااوازدواجميكندوليدرحينازدواجوعملمتوجهجهلخودميشود

چنينشخصيمعذورنيستوعملشزناوولدشنتيجهزناست .

باشدبعيدبهنظرميرسدكهمقصودحقوقداناناينفرض : زيراجاهلمقصركهمتوجهجهلخود

شود,فرقنميكندازدواجبامحارمباشدويابااجانب؛درهردوصورت , نزديكيزناوولد , ولدزنا

محسوبميشود.

فرض 4- اگركسيبايكيازمحارمخودازدواجكند, درحاليكهميدانداينازدواجحراماست. دراين

فرض , ميانفقهايماميهوابوحنيفهاختلافنظروجوددارد. اومعتقداستكهعقدشبههاستو

نزديكيبعدازاينعقدوطيبهشبههتلقيميشودواگربچهايبهوجودبيايدولدشبههمحسوبمي

شود . ايننظريهمخالفبانظريهفقهاياماميهوهمچنينمخالفبانظريهفقهايمالكيه, شافعيهو

حنبليهاست.

همهفقهايماايننزديكيرازناوفرزندنايزااينازدواجراولدزناميداننداحتمالنميرودكهمراد

حقوقداناناينفرضباشد؛زيرااولا , اينفرضبااينويژگياختصاصبهمحارمندارد, بلكهچنين u1593 عقدي

بااجانبنيزشبههنيستوولدناشيازآنولدزنااست. ثانيا , عبارتزيرادراينموردجهلنميتواند

مانعازتاثيرموانعذاتينكاحگرددمنافاتبااينفرضندارد , زيرادراينفرضعلمبهحرمتاخذشده

است.

گفتهشدنتيجهميگيريمازآنچهتاكنون . وطيبهشبههزنانيستخواهبامحارمباشدوخواهبااجانب

وبچهايكهازآنبهوجودميآيدولدزنانيست؛بازفرقنميكندازمحارمباشدياازاجانبعبارات

حقوقمدنيوكتابارثازجهتديگرنيزقابلمناقشهاستدركتابحقوقمدنيآمدهاست:جهل

نميتواندمانعازتاثيرموانعذاتينكاحگرددايننظريهقابلمناقشهاست , زيرامخالفباكلماتفقهاي

اماميهوظاهرماده 1165 ق.ماستطفلمتولدازنزديكيبهشبههفقطملحقبهطرفيميشودكهدر

اشتباهبودهودرصورتيكههردودراشتباهبودهاندملحقبههردوخواهدبوداينمادهاطلاقدارد :

فرزندرادرصورتاشتباهبههردوملحقميكندوبينمحارمواجانبفرقنميگذارد .

ميگويدودركتابارث : درقانونمدنيحكممزبوررانميتوانيافتاينسخننيزقابلمناقشهاست

زيراچنانچهگفتهشدمادهفوقبااطلاقيكهداردفرقيميانمحارمواجانبنميگذاردوحكممسئله

موردنظرازآنمستفادميشود.

قسمتپنجمكهدربياناحكامجنايتبرحملاستودريكمقدمهوسهگفتارموردبحثوبررسي

قرارخواهدگرفت؛درشمارهبعد, ازنظرخوانندگانمحترمخواهدگذشت .

منابع:

-1 جلدشرايعالاسلام 4 ص 44

-2جواهرالكلام , جلد 13 ص 659

-3 جلدجامعالمقاصد 12 , ص 190

-4 ر. ك: النهايهص 681 . سرائر , جلد 3 , ص 276 , ارشادلاذهان,جلد 2 , ص 129 ،قواععلامهجزء 2

ص 181 . مختلف, جزء 2 , ص 744 , كشفاللثام ,جلد 2 ص 303 , شرحلمعه , جلد 8 ص 212 , مسالك

الافهام , جلد 2 , ص 274 . جامعالمدارك ,جلد 5 , ص 369 . تحريرالوسيله , جلد 2 , ص 369 . منهاج

الصاحين ,جلد 2, ص 378 . ونيزر. ك : وسائلالشيعه , جلد 26 , باب 8 , ازابوابميراثولدالملاعنه ,

. ص 274

, -5جلد 4ص 44

-6جواهرالكلام , جلد 10 ص 495

-7مسالكالافهام , جلد 2 , ص 274

-8جواهرالكلام , جلد 10 , ص 495

, -9جلد 4   ص 44

-10. القواعدالفقهيهعلامهبجنوردي ,جلد 4 , ص 44

-11 منبعهمان

-12وسائلالشيعه , جلد 29 , باب 32 ازابوابقصاصنفس .

-13سورهنساءآيه 23

-14 منبعهمان

-15جامعالمقاصد , جلد 12 , ص 192

-16جامعالمقاصد ,جلد 12 , ص 191

-17المقعنه, ص 726 : "وتقبلشهادهالوالدلولدهوعليهوتقبل

عليهشهادهالولدلوالدهوعليهوتقبلشهادهالولدلوالدهولاتقبلشهادته " درخلافميگويد: شهاده

الولدعليوالدلاتقبلبحال " جلد 3 , ص 342

-18مبانيتكملهالمنهاج , جلد 1, ص 96

-19تحريرالوسيله , جلد 2 , ص 444

-20. وسائلالشيعه , جلد 28 , باب 26 ازابوابشهادات, حديث 6

-21كتابالانتصارومماانفردتبهالاماميهالقولبانشهادهولدالزنا

لاتقبل , . جواهرالكلام ,جلد 14 , ص 368

-22وسائلالشيعه ,جلد 28 , باب 31 , ازابوابشهادات .

-23. مسالكالافهام , جلد 2 , ص 325 , النهايه , ص 326

-24 منبعهمان .

, -25جلد 2ص 65

, -26جلد 2ص 520

-27مبانيتكملهالمنهاج , جلد 2 , ص 65

, -28جلد 10. ص 61

,-29جلد 2ص 520

-30 جلدوسائل 29 , باب 47 , ازابوابقصاصنفس

-31 جلدجواهرالكلام 15 , ص 96 ومبانيتكملهالمنهاججلد 2 , ص 65

-32 جلد . شرائعالاسلام 4, ص 247

-33كالمجواهرال ,جلد 15 , ص 277

-34مبانيتكملهالمنهاج , جلد 2 , ص 207

-35وسائلالشيعه , جلد 29 , باب 15 , ازابوابدياتالنفس .

-36 , ر.ك. شرايعالاسلامجلد 4 , ص 247 , جواهرالكلام , جلد 15 ,ص 277 , المختصرالنافع, ص 295

رياضالمسائلجلد 2, ص 450 وجامعالمداركجلد 8 , ص 250 مبانيتكملهالمنهاججلد 2 , ص 207 , و

. تحريرالوسيلهجلد 2 , ص 559

-37 جلدتحريرالوسيله 2, ص 559

, -38جلد 3ص 352

, -39جلد 15ص 277 ودرصفحه 207 جلد 2 , آمدهاست : "المشهوربينالاصحابانديهولدالزنااذا

كانمحكومابالاسلامديهالمسلموقبلانديتهثمانماهوهوالاقرب" ودرصفحه 414 همانكتابآمده

است: فياسقاطالجنينالمتكونمنزنااذاتمتخلقتهقبلانتجلهالروحعشرديهولدالزناواماديته

فيالمراتبالسابقهدونهذهالمرتبهفعليالنسبهوامابعدولوجالروحفديتهثمانماهدرهمانكانذكرا

, وانكانانثيفاربعماهدرهم .

, وسائلالشيعه , جلد 26 , باب 3 , ازابوابولاءصمانالجزيرهوالامامهحديث: 1و 2و 3 و 4 ودرحديث 5

آمدهاست : الاماموارثمنلاوارثله

وسائلالشيعه , جلد 9 باب 1 و 2 , ازابوابانفال .

شرائعالاسلام , جلد 4 , ص 40 وجواهرالكلامجلد 13 , ص 650 ومنهاجالصالحينجلد 2 , ص 377 و

. تحريرالوسيلهجلد 2 , ص 399

, جلد 10چاپبيروتدر 15 مجلد.

. عروهالوثقي ,فيالمحرماتبالمصاهرهمسئله 33

جواهرالكلامجلد 10 ص 490

. جواهرالكلام , جلد 10 , ص 489

جلد . مبانيتكملهالمنهاج 2 , ص 80

تحريرالوسيله, جلد 2 , ص 523

جواهرالكلام ,جلد 10 ص 488

يهالقواعدالفقه , جلد 4 , ص 39

جلدتحريرالوسيله 2 , ص 309 , منهاجالصالحين , جلد 2 ص 283

يهع   القواعدالفقهلامهبجنوردي , جلد 4 , ص 39

. وسائلالشيعه , جلد 28 , باب 1 ازابوابنكاحالبهائم , حديث 4

جلد . حدائق 23 , ص 282

,جلد 3ص 214 باب 226 (ابوابالولادات)

,جلد 4ص 24

جلدحقوقمدنيتاليفدكترسيدحسنامامي 3, ص 215

ص 70

لمعهشرح , جلد 8 , ص 223

لمعهشرحجلد 8, ص 224

. تحريرالوسيله, جلد 2 , ص 403

ينجلدمنهاجالصالح 2, ص 383

جلدمبانيتكملهالمنهاج 1 , ص 167

. شرايع , جلد 4 , ص 150

جواهرالكلام , جلد 14 , ص 452

تحريرالوسيله , جلد 2 ,ص 456 , مبانيتكملهالمنهاججلد 2 , ص 169

الفقهالاسلاميوادلته , جلد 6 ص 31

.

 

 

 

 

 
» موضوعات مطالب سایت «
 
 
مدرسه حقوق ایرانصفحه اصلی || درباره ما || پاسخ به سوالات شما || تماس با ما
feed-image